De eerste vier etappes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Gerard Koopman - WaarBenJij.nu De eerste vier etappes - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Gerard Koopman - WaarBenJij.nu

De eerste vier etappes

Door: Gerard

Blijf op de hoogte en volg Gerard

08 September 2014 | Frankrijk, Lourdes

1e Etappe naar Arson vanuit Lourdes 'Smorgens in Lourdes ontbijt gehad en vertrokken om 8 uur richting Arson Eerste stuk verkeerd gelopen niet op de route maar aan de verkeerde kant van de rivier de Gave, na 2 uur brug over gestoken naar de andere kant en hier op de route verder gegaan, dit was wel rustiger dan eerst niet zo veel verkeer na 1 uur kwamen we 2 pelgrims tegen die de zelfde kant opgingen als ons maar ze namen een andere route door gelopen richting Arson en kwamen onderweg Nederlanders ook uit Raalte tegen die met een bus op reis waren hier even mee gekletst en de weg vervolgd. Niet goed op de route gelat en de borden Arson aangehouden waardoor we verkeerd liepen hierna weer terug naar het dorp 15 min lopen weer opnieuw de route opgepakt maar niet gevonden en weer terug op de oude weg nar Arson totaal 45 min dubbel gelopen we waren wel helemaal op en moesten nog 3 km omlopen het laatste stuk was heel zwaar met een steile helling. Een maal in Arson aangekomen bij de overnachting zagen we de 2 pelgrims die we onderweg ook tegen kwamen ze waren net een half uur eerder.De kamer was een grote zaal met 2 veld bedden en een matras voor 7personen we hadden geluk dat we nog een matras hadden de rest moest op de betonnen vloer liggen, de eigenaresse kwam even 10 euro afrekenen en dat was het.Zelf tomatensoep gemaakt met stokbrood en wijn waarna we naar bed zijn gegaan.Vandaag 24 km.

2e Etappe naar Arudi. Vanmorgen eerst nog wat stokbrood gegeten en om 8uur vertrokken naar Arudi.Deze dag was heel zwaar met erg steile hellingen en grindkuilen juiste route gevolgd en in Arudi wat gedronken hier kwamen we de eerdere pelgrims tegen en deze hadden de overnachtingsplek al gevonden waar wij ons ook melden.De eigenaar vroeg of wij mee eten en hij zij dat we er dan om 19.15 uur Moesten zijn , we dachten dan is alles klaar maar hier moesten we allemaal elkaar helpen met eten koken, lekker gegeten en om 22 .00 uur naar bed. Vandaag 24 km

3e Etappe naar Oloron Sainte-Marie vertrek vanmorgen na een goed ontbijt om 7.45 uur weg. Vandaag een vlakke etappe werd ons gezegd, dit bleek inderdaad zo te zijn, halverwege in Herrere hebben we op een kruispunt uitgerust hier kwam een Spanjaard ons achterop welke ook bij de zelfde overnachting was. Hierna kwam een Portugees terug wandellen uit de richting die wij moesten hebben na veel gebarentaal met ook nog een Franse boer kwamen we erachter dat de weg verder ergens gesloten was en dat we de borden moesten volgen naar Oloron. Na overleg hebben we dit dan ook gedaan en een uur later zijn we een keer links afgeslagen richting rivier hier kwamen we weer op de originele route terecht.Na een tijdje kwamen twee pelgrims (studentes) achterop welke ook in dezelfde overnachting waren, hier de laatste 5 km mee opgelopen naar Oloron en via de toerist info de overnachting opgezocht voor pelgrims. Vandaag 18 km.

4e Etappe naar L'Hopital-Saint-Blaise Vanmorgen om 8 uur vertrokken vanuit de overnachting en aan buschauffeur gevraagd welke kant we op moesten naar Moumour Zij heeft ons de weg Gewezen en we gingen die kant op na een half uurtje lopen  volgens de borden kwamen we  onze vriend uit Spanje tegen en hij liep in de andere richting, dus we zijn met hem weer terug gelopen richting de overnachtingsplek alwaar we vanaf hier weer zijn gestart, we kwamen onze Portugese vriend tegen en deze wist de weg naar Moumour wel tegen de richting van de borden in.Hij liep langs de grotere wegen deze waren vlakker, omdat we al een uur hadden gelopen en nog geen km verder waren zijn we met hem opgelopen met 4 man.Het was inderdaad een vlakke route maar ja we kwamen aan om 14.00 uur in L'Hopital-Saint-Blaise na enkele pauze's totaal 18 km in 6 uur.In L'Hopital-Saint-Blaise. Zijn we eerst naar een restaurant geweest en een heerlijk glas.........gedronken met z'n drieën want de Portugees was al eerder over.Na ons gemeld te hebben in de kerk waar ook de tourist informatie was gevestigd konden we onze overnachting regelen, er waren totaal 8 plekken en we zagen al 4 pers. voor ons gaan dus we waren net op tijd.We hebben gegeten in een restaurant in dit gehucht.

• 08 September 2014 - 19:46

Marloes:

Nou, dat is wat anders dan de vierdaagse en Diekirch he? Niet even lekker langzaam lopen omdat jullie zat tijd hebben! Idee om zelf een kaart mee te nemen?? Haha! Succes nog!

• 08 September 2014 - 19:57

Cisca Tutert.:

Hallo Gerard en Tom,

Wat een etappe,s zeg, wel mooi om jullie zo te volgen.
    Je hebt je Tom-Tom toch bij je,Tommie!
    Veel loopplezier nog samen, en zet hem op!
    Veel Succes vanuit Heeten.

• 08 September 2014 - 20:14

Harrie Biesterbos:

Jongens ik kom der an. Ben nu in Rotterdam en pak morgen de trein. Wordt ook tijd als ik jullie verslag van de afgelopen dagen zo lees. Het wordt tijd dat iemand jullie bij de hand neemt en de Pyreneeën over loodst anders verdwalen jullie hopeloos vermoed ik. Tot morgenavond.

• 08 September 2014 - 21:04

Ria Spikker:

Dag broer en Tom ,

Jee ja om de juiste route te wandelen valt niet mee als ik het verslag zo lees ,maar leuk dat je dan toch diezelfde personen tegen komt zeg om weer verder mee te kunnen wandelen ,hele belevenis zeg ,
    Maar las dat er nu een goeie Tom Tom onderweg is Harry biesterbos dus dan komt het helemaal goed ,
    Veel plezier nog en wandel ze groetjes uit lettele

• 08 September 2014 - 21:49

Dion En Mieke:

Ha bikkels!!
    Leuk om jullie verhaal te lezen en helemaal leuk om je even gesproken te hebben pap! Wat een bijzondere ervaring maken jullie mee zo! Super!! Nou mannen, zorg goed voor elkaar en zet hem op met deze tocht der tochten! Geniet ervan en succes met de klimmetjes:)

Xxx Dion & Mieke

• 08 September 2014 - 21:56

Marianne En Gerard Jansen:

Hartstikke leuk, zoals jij jullie trektocht verhaalt. Wij komen weer helemaal in de sfeer van de Camino.
    Blijf zo doorgaan met vertellen en ruil woensdag de rugzak maar 1 of 2 dagen met Harrie.
    Dan krijgt hij ook weer dat ouderwetse gevoel.
    Veel wandelplezier en tot de volgende keer.

• 09 September 2014 - 00:06

Doortje En Gerard:

Wát een prachtige verhalen zeg, erg fijn om jullie zó te kunnen volgen! Dat smalle paadje van twee schoenen breed was dan ook een koeienpad. Nu maar hopen dat Harry Biesterbos het spoor ook niet biester raakt. Maar na Roncévalles kan je bijna niet meer verdwalen. Blijf doorgaan met genieten !